Inspirasjon
13.4.2023
"Hjemmet mitt er en refleksjon av meg selv og hvordan jeg ønsker å bo."
Amélie du Chalard oppdaget Fritz Hansen før hun oppdaget Poul Kjærholms møbler, men det ene førte til det andre, og nå har Chalard et bredt utvalg av Kjærholms møbler i sitt fantastiske hjem i Paris.
Amélie Du Chalards hjem, som en gang var et privat bibliotek fra etterkrigstiden og deretter et kunstneratelier, har stor takhøyde, mye lys og rikelig med veggplass. "Jeg holder veggene hvite, slik at jeg kan bruke dem som bakgrunn for kunstverk i ulike størrelser og medier", forklarer hun.
"Hjemmet mitt er en refleksjon av meg selv og hvordan jeg ønsker å leve, så det er fylt med kunst og møbler som betyr noe for meg. Siden jeg var 15 år gammel, har de eneste gavene jeg har fått på bursdagen min, vært kunstverk. Malerier, skulpturer, fotografier, tekstiler - jeg føler meg knyttet til mange medier. Jeg har det på samme måte med møbler. Hvert eneste møbel jeg har, forteller en historie, og jeg er veldig opptatt av ulike teksturer, fra tre til bomull, ull og metall."
Dette kommer tydeligst til uttrykk i den 100 kvadratmeter store førsteetasjen hennes, som fungerer som stue, kjøkken, spisestue, kontor og (nå) lekeplass for de små barna.
"Jeg liker at det er et så mye brukt rom. Det er mye glede der."
I hovedrommet står Arne Jacobsens Grand Prix-stoler, som Amélie beskriver som "skulpturelle og grafiske med rene linjer". Her finnes også Poul Kjærholm-kolleksjonen hennes, som omfatter stolene PK25, PK24 og PK22.
"Jeg liker at de er forskjellige, men passer sammen. Jeg tenker på kunst på samme måte: Det trenger ikke å passe sammen, men delene skal få frem det beste i hverandre."
"Det er også viktig å merke seg at selv om møblene er skulpturelle, er de også svært komfortable. Dette er noe mannen min alltid minner meg på at er viktig! Og det er sant. Jeg synes nordisk design ofte har begge deler - estetikk og komfort."
Når det gjelder den neste Fritz Hansen-stolen, sier Amelie at hun har et godt øye til Arne Jacobsens Egg Chair i skinn.
"Jeg vet at mange har den, og jeg liker ikke å følge trender, men det er et tidløst møbel. Hun er også interessert i Alphabet Sofa av Piero Lissoni, takket være den lave silhuetten og den modulære kvaliteten. Designet er litt mer lekent, men likevel stilrent."
På samme måte som med kunstnerne blir Amelies lojalitet til en designer dypere etter hvert som hun blir bedre kjent med arbeidet deres.
"Jeg stoler på Fritz Hansens møbler, og å bli introdusert for blant andre Poul Kjærholm og Arne Jacobsen har tilført hjemmet og livet mitt så mye skjønnhet. Når det gjelder møbler, følger jeg hjertet mitt, og det har ikke sviktet."