Fra idé til ikon – 25 år med Normann Copenhagen

Hero | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen

Inspirasjon

10.12.2024

To danske designentusiaster skulle ryste den skandinaviske designscenen. I dag er Normann Copenhagen et globalt merke og en internasjonal designfavoritt. 

Da vennene og gründerne Jan Andersen og Poul Madsen grunnla Normann Copenhagen i 1999, var det med en stor ambisjon: å ryste opp den skandinaviske designverdenen. I dag er det danske merket en internasjonal favoritt innen design. Med evnen til å tøye grensene for hva skandinavisk design kan være, har Normann Copenhagen skapt en estetikk som blander den danske designarven med modernitet og lekenhet.

Editorial Splash 1 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

– Det startet med en felles kjærlighet for dansk design. Nå, 25 år senere, har vi vokst fra å være et lite tomannsforetak til et globalt merke med over 100 ansatte og distribusjon i mer enn 80 land. Vår utvikling speiler vårt stadige engasjement for å skape meningsfulle miljøer gjennom fantastisk design, sier Jan og Poul.

Normann Copenhagen har gjort det til sin oppgave å utfordre det konvensjonelle med nyskapende design som møter de mange behovene i det moderne liv. 

Editorial Splash 2 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

En lysende start: lampen Norm 69 

Den første store suksessen var lampen Norm 69. Opprinnelig tegnet av arkitekten Simon Karkov i 1969, ble den først lansert i 2002 av Normann Copenhagen og ble umiddelbart en moderne klassiker. Samme år vant den Formland-prisen, og i 2003 utmerkelsen Imm Cologne Best Item. Lampen, som består av 69 deler og selges som byggesett, vitnet tidlig om at Normann Copenhagen skilte seg ut fra andre samtidige designfirmaer. 

Editorial Splash 3 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

Utfordrer det konvensjonelle: krakken Bit og stolen Mat 

Normann Copenhagen ser stadig fremover, spesielt når det gjelder bærekraft. Et eksempel på dette er deres Bit Stool fra 2021, en prisvinnende krakk designet av Simon Legald i resirkulert plast. Det bærekraftige materialet gjør krakken egnet for både innendørs og utendørs bruk, og kolleksjonen har nylig blitt utvidet med loungestoler, sofabord og barstoler. Denne satsningen speiler Normann Copenhagens sterke engasjement for å finne innovative materialløsninger. 

– Vår reise mot en mer bærekraftig designverden innebærer at vi stadig utfordrer oss selv til å tenke nytt og utforske nye metoder. Fra idé til ferdig produkt leter vi alltid etter smartere produksjonsmetoder og materialer som kan gjøre en forskjell, ofte i tett samarbeid med eksperter og institusjoner, sier Jan og Poul. 

Editorial Splash 4 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

Den nylig lanserte Mat Chair er enda et skritt i deres bestrebelse på bærekraftig design. I samarbeid med det danske studioet Foersom & Hiort-Lorenzen har Normann Copenhagen utviklet en stol som bruker biobaserte materialer som hamp og ålegras – og som dermed har betydelig lavere miljøpåvirkning enn tradisjonelle alternativer. 

Editorial Splash 5 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

Design som forener 

Hos Normann Copenhagen har design alltid handlet om mer enn det visuelle – det handler om å samle mennesker gjennom meningsfulle rom og skape fellesskap verden over. 

– For oss har det alltid handlet om mennesker, sier grunnleggerne Jan og Poul. Vi vil skape miljøer som bringer folk nærmere hverandre, enten det er våre dedikerte medarbeidere, designere, håndverkere eller kunder. Det er i disse møtene at vår design virkelig kommer til live og får sin betydning. 

Editorial Splash 6 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

Normann Copenhagen har i løpet av sine 25 år vokst til å bli et globalt navn og fortsetter å være i fronten av skandinavisk design. Jubileet viser deres evne til å forme fremtiden uten å miste sitt arv. 

Lignende magasinsartikler