Inspirasjon
16.5.2022
Det var ingen tilfeldighet at den svenske modernisten Hans-Agne Jakobsson fikk øynene opp for det hypede finske merket Vaarnii. Designeren som utrettelig designet og produserte hundrevis, kanskje tusenvis av lamper i siste halvdel av forrige århundre. Felles for dem er en forkjærlighet for furu og en enorm kunnskap om trematerialets muligheter.
Siden starten i 2021 har Vaarnii samarbeidet med et imponerende antall anerkjente og innovative designere for å skape kolleksjoner som har blitt beskrevet som både brutale og sofistikerte. Men med sin siste produktlansering har Vaarnii sett tilbake og relansert en serie lamper som ble skapt på 1950-tallet av Hans-Agne Jakobsson.
Fokuset ligger på de tre pendelarmaturene, som går under fellesbetegnelsen "Hans Pendant" og er navngitt med serienummer - på en modernistisk, redusert måte. Alle lampene har en lekent geometrisk og grafisk form, men mens silhuetten av 1001-pendelen minner om et mayatempel, ser 1002 ut som en oval og 1004 som et oktaeder, altså en dobbeltpyramide.
Disse skulpturelle objektene kan virke velkjente, og det er de også. Jakobssons originale pendler i furufiner var svært populære i andre halvdel av 1900-tallet, særlig i Norden.
Pendlene hans var ofte å finne i modernistiske hjem sammen med møbler av Alvar Aalto, Arne Jacobsen og Bruno Mathsson. Men designeren bak trebelysningen holdt en mer tilbaketrukket profil enn disse samtidsikonene. I stedet er historien om Jakobsson og hans enorme katalog av dristig og innovativ lysdesign stort sett ufortalt.
Det finnes lite skrevet om hans karriere, motivasjon eller misjon. Det meste av det vi vet om Jakobssons arbeid, stammer fra hans omfattende produksjon; de mange gjenstandene, hovedsakelig lamper, som han designet og produserte på fabrikken med samme navn, Hans-Agne Jakobsson AB, i den lille sør-svenske byen Markaryd.
Jakobsson var en mester i belysning, i ordets fulle betydning, og viet hele sin karriere til dette feltet. Han fulgte tidens stilistiske trender, og det som begynte med geometriske innfall på 1950-tallet, ble etter hvert avløst av organisk og stadig mer dristig design på 1960-tallet. Karakteristisk for hele hans design var en dyp kunnskap om konstruksjon, designgrad og den skjulte pæren; lyskilden er aldri synlig i en Jakobsson-lampe.
Ifølge Vaarnii var det klart at Jakobssons smarte bruk av furufiner og livslange utvikling av teknikken ikke kunne forbedres. Så i tråd med Vaarniis direkte og ærlige tilnærming - i stedet for å imitere - skaffet de Jakobssons originaltegninger og begynte å redesigne dem for en ny tid.
Vaarnii valgte å relansere et lite utvalg av Jakobssons taklamper og arbeidet med subtile forbedringer og oppdateringer. Vaarnii kjøpte for eksempel inn furufiner av høy kvalitet, noe som gir den opprinnelige designen en ekstra dimensjon og finere lysgjennomtrengning i fineren. De innvendige delene ble også forsiktig oppgradert, og i pendlene der plastkomponenter tidligere hadde vært en del av designet, ble de nå oppdatert i furu.
Målet med hele Vaarniis møbel- og belysningskatalog er å legge grunnlaget for en ny æra med finsk design og møbelproduksjon av hjemlige materialer som varer i generasjoner. Hver kolleksjon består av ett enkelt naturmateriale, FSC-sertifisert finsk furu. Navnet Vaarnii kommer fra de to finske ordene Vaarna, som betyr treplugg, og Saarni, som betyr asketre.
Etter en klok restaurering er de ikoniske Hans-anhengene nå tilbake på markedet, og det kan vi sende en stor takk til Vaarnii for.
Se hele sortimentet vårt fra Vaarnii.