Møbeldesigner Emma Olbers vokste opp på en gård utenfor Göteborg. I dag bor og arbeider hun i Stockholm og brenner for svensk design og bærekraftig design.
()
()
()
()
()
()
()
()
()
()
4 produkter
Utvalgt
Pris
Varemerke
Emma Olbers
Emma Olbers ble født i Göteborg i 1972, men som 20-åring flyttet hun til Stockholm for å begynne på Nyckelviksskolan, en ettårig håndverksutdanning. Der oppdaget Emma hvor gøy det var å designe produkter.
Rett etter Nyckelviksskolan, i 1994, begynte Emma på designlinjen på Beckmans Designskola. Tiden på Beckmans ble avsluttet med en utstilling der hun stilte ut gulvfliser, et lysbildefremviserbord og en glasserie, som hun fikk Svensk Forms pris Årets Embryo for. Umiddelbart etter sommeren fikk hun jobb på Ikeas designavdeling. Etter et år i Älmhult flyttet hun til Thomas Erikssons arkitektkontor i Stockholm før hun startet egen virksomhet.
I 2009 deltok Emma Olbers på et program på The Sustainable Fashion Academy om hvordan man kan skape en mer bærekraftig og miljøvennlig produksjon. Emma brenner for dette og synes det er et svært viktig og engasjerende område. Hun prøver hele tiden å bruke og innlemme bærekrafttanken i sitt daglige arbeid, og velger materialer og overflater som er slitesterke og miljøvennlige. Hun tenker også på hvordan produktet kan resirkuleres, slik at for eksempel metall og plast kan skilles fra hverandre. Rejoin-sofaen for IRE er et godt eksempel på miljøarbeid - den er både Svanemerket og Möbelfakta-merket.
Emma Olbers liker å delta i hele produksjonskjeden og trives godt på fabrikkgulvet. For tiden arbeider hun hovedsakelig for Asplund, Ire Möbel og Tre Sekel, som alle har produksjon i Sverige. For de to sistnevnte selskapene har hun også fungert som kunstnerisk rådgiver. Hun har deltatt i hele prosessen med å utvikle produkter, serier og varemerker.
I fremtiden vil Emma fortsette å utvikle miljøtankegangen i arbeidet sitt, uten å gi avkall på form og funksjon. Hun mener at det ene beriker det andre, og at riktig materialvalg og gjennomtenkt produksjon til slutt gir et mer attraktivt produkt.