Achille Castiglioni ble født i Milano og studerte arkitektur ved Politecnico di Milano University og startet et designkontor i 1944 sammen med sine to brødre – Livio Castiglioni og Pier Giacomo Castiglioni.
Achille Castiglioni ble født i Milano og studerte arkitektur ved Politecnico di Milano University og startet et designkontor i 1944 sammen med sine to brødre – Livio Castiglioni og Pier Giacomo Castiglioni.
Det profesjonelle partnerskapet, kalt «Castiglioni-brødrene», ble en av de mest vittige, elegante og innovative designkonstellasjonene innen moderne design. Castiglioni-brødrene fokuserte på byplanlegging, arkitektur og design. De gjennomførte analyser rundt, og eksperimenterte med nye former, teknikker og materialer, med mål om å utvikle en slags «integrert designprosess». Castiglioni beskriver denne prosessen med disse ordene: «Start fra begynnelsen, hold deg til sunn fornuft, ha en forståelse av dine mål og midler».
Achille var ekstremt industriorientert og ble veldig inspirert av hverdagslige ting. Han brukte ofte enkle og vanlige materialer og foretrakk også å bruke så få materialer som mulig for å skape former med maksimal effekt. Hans design viser en blanding av enkelhet, ironi og glede, men også hans interesse for både produksjonsprosessen og nye materialer.
I tillegg til en karriere som designer, underviste han også i industriell design som professor ved Arkitektfakultetet i Torino og ved Polytechnic i Milano, hvor han selv tidligere hadde vært student.
I løpet av 1950-årene sementerte brødrene offentlig forpliktelsen til å redesigne redskaper, blant annet gjennom Mezzadro-stolen, som er basert på platesetet fra traktorer. Eller stolen Selle som er en krakk med sykkelsadel som sete. Achille skal ha sagt: «Når jeg bruker en telefonkiosk, liker jeg å bevege meg rundt, men jeg vil også gjerne sitte, men ikke helt».
Castiglioni-brødrene er ekstremt produktive på 1950- og 60-tallet og designer en rekke produkter, Spalter-støvsugeren, Luminator-lampen og Bulb for å nevne noe.
I 1962 introduserer brødrene ikonet «Arco» for Flos, en gulvlampe med lang, buet arm som strekker seg drøyt to meter fra marmorfoten som må flyttes av to personer. Sammen med brødrene sine designet Achille en rekke armaturer for Flos, inkludert Fucsia og Taccia. Snoopy-lampen deres fra 1967 var inspirert av tegneseriefiguren med samme navn. Snoopy hadde også en marmorbase, som stabiliserte den eggformede metall- og glasskuppelen.
Castiglionis designet også «RR126» i 1965, et stereoanlegg som skulle være et «musikalsk kjæledyr». Knappene og knottene danner form som et ansikt, med høyttalerne som ører. Stereoen, for Brionvega, var frittstående, men med hjul for å gjøre den mobil. Høyttalerne kunne foldes sammen, for å gjøre konstruksjonen mer kompakt.
Achille designet også på vegne av andre merker, blant annet bestikkserien «Dry» for Alessi i 1982, som var Alessis første bestikkserie.
Achille Castiglioni gikk bort 2. desember 2002.
Triennalen i Milano har stilt ut Achille Castiglionis verk siden 1947, og han mottok hele syv Compasso d'Oro-priser i løpet av sin levetid. Achille har videre vunnet utallige designpriser, inkludert den prestisjetunge Compasso d'Oro hele ni ganger.
De fleste av Castiglionis produkter er i dag moderne designklassikere og fortsatt i produksjon på lisens. MoMA har noen av hans viktigste verk i sin faste samling.